Biskup mostarsko-duvanjski i apostolski upravitelj trebinjsko-mrkanski mons. Petar Palić u razgovoru za IKA-u i HKR govorio je o pastoralnom stanju u Mostarsko-duvanjskoj biskupiji kojom upravlja godinu i pol dana i o aktualnoj situaciji u BiH. S mons. Palićem razgovarala je Ines Grbić u Zadru, gdje je biskup predvodio svečano misno slavlje na svetkovinu sv. Stošije.
Oče biskupe, janjevačka zajednica kojoj i Vi pripadate proslavit će novo biskupsko ustoličenje za dubrovačkog biskupa. Kažete kako malo Janjevo „nipošto nije najmanje među kneževstvima Judinim“. Nedavno mi je jedna osoba rekla kako je mislila da je Janjevo cijela jedna regija, a ne malo mjesto, s obzirom na brojnost i prisutnost Janjevaca u društvu. Kako doživljavate imenovanje don Roka Glasnovića iz vaše janjevačke zajednice dubrovačkim biskupom?
Prvo bih rekao da je to zbilja jedna bogata duhovna baština. Ta duhovna baština je rasla, razvijala se, stasala na prostorima koji su također zaliveni mučeničkom krvlju. Mučeničkom krvlju mnogih ljudi, ne mislim tu samo na povijesne bitke. Mislim na pojam mučeništva kako ga mi razumijemo u našoj kršćanskoj tradiciji, u katoličkoj tradiciji i teologiji. Dakle, da je bilo onih ljudi koji su iz ljubavi prema Kristu, iz svoje pripadnosti Kristu i Katoličkoj Crkvi, doista podnosili nevolje i mučeništva na onom prostoru. Tako da bih rekao da je to zbilja jedna bogata duhovna baština.
Da, mjesto je malo, teško je danas govoriti koliko uopće ima ljudi podrijetlom iz Janjeva. Ima ih u svim dijelovima svijeta, najviše u Zagrebu i okolici. U najboljim godinama zajednica Janjevaca brojala je između 4000 i 5000 ljudi. Dakako da je uvijek u toj zajednici bilo duhovnih zvanja, prije je bilo i biskupa, bilo je i ljudi koji su imali odgovorne službe, mislim na svećenike u tadašnjoj Skopskoj nadbiskupiji, kao što je don Nikola Glasnović čiji je grob u Lurdskoj špilji koja se nalazi pokraj crkve u Janjevu. On je oko 1906. g. bio apostolski administrator Skopske nadbiskupije, tako da je to zbilja bogata duhovna baština.
Naravno da me raduje imenovanje mons. Roka Glasnovića dubrovačkim biskupom. Jedan razlog je što potječemo iz istoga mjesta, baštinimo istu tradiciju. Ali, s druge strane, naravno, baš zato što je dubrovački biskup, jer u Dubrovačkoj biskupiji sam i sâm stasao i s kojom sam i tijekom svojih odgojnih dana, kad sam se opredjeljivao za služenje u nekoj partikularnoj Crkvi, izabrao upravo Dubrovačku biskupiju. Tako da mi je to imenovanje višestruko drago.
Među nekima je prisutna percepcija da su Janjevci, uvjetno rečeno, ‘moćni’ u Crkvi. U kratkom vremenu imenovana su dva hrvatska biskupa janjevačkog podrijetla. Duhovnim očima gledamo, u tome vidimo prst Duha Svetoga. Ali, znate kako netko pomisli, da Janjevci imaju neki utjecaj, mala zajednica, a dolaze i na položaje upravljanja u Crkvi.
Pa ne bih rekao da je to tako. Dakako, možda ljudi mogu komentirati, međutim, svatko tko zna na koji način Crkva pristupa izboru i imenovanju jednog biskupa, zna koji je to proces i postupak. Konkretno, ako govorimo o don Roku, on nije nepoznanica niti biskupima niti svećenicima, s obzirom na sve službe koje je obavljao u Šibenskoj biskupiji, s obzirom na studij i sve kroz što ga je život vodio. To mogu biti komentari, ali, s druge strane, ono što sam rekao na početku – smatram da je to zbilja jedna duhovna baština. Naše janjevačke obitelji su vjerničke obitelji. Mi smo svi stasali iz takvih vjerničkih obitelji i Gospodin negdje to nagrađuje, prepoznaje i svojim Duhom upravlja u Crkvi.
Oče biskupe, imate iskustvo življenja kao pripadnik hrvatskog naroda u manjinskoj sredini, nekad u Janjevu na Kosovu. Sada ste kao biskup poslani u državu gdje su Hrvati najmanje brojni. Ali konkretno, Vaša Mostarsko-duvanjska biskupija je najbrojnija katolicima među biskupijama u BiH.
Tako je. Prema statistikama koje redovito naša crkvena strana čini u siječnju, kako je to uobičajeno, Mostarsko – duvanjska biskupija skupa s Trebinjsko-mrkanskom biskupijom čiji sam apostolski upravitelj, ima oko 190 000 vjernika katolika. S obzirom na iseljavanje, ratna događanja i osobito na protjerivanja Hrvata u Banjolučkoj biskupiji, s obzirom na ratna događanja u Vrhbosanskoj nadbiskupiji, u ovom trenutku smo prema tim statističkim podacima najbrojnija Biskupija. Naravno, i mi se suočavamo s istim problemom s kojim se suočava cijela BiH, i to ne samo Hrvati katolici, nego i pripadnici drugih naroda, a to je iseljavanje, odlazak mladih ljudi, djelomično trbuhom za kruhom, a i radi opće nesigurnosti koja, nažalost, u posljednje vrijeme ponovno vlada u BiH.
Spominjete iseljavanje. Kako komentirate zadnji popis stanovništva u Hrvatskoj. U Hrvatskoj je 400 000 ljudi manje.
Tužno, u prvom redu i zabrinjavajuće. Političari će gledati na tome ubrati neke poene, međutim, valjalo bi sjesti za stol i promisliti koja bi to stvarno demografska strategija bila da se posvijesti ljudima i svima koji su odgovorni za društveni život, kako bi se to stanje popravilo. Vjerujem i nadam se da u svima postoji dobra volja, da će se pronaći neki mehanizmi i da će nas ovaj popis malo više osvijestiti kako bismo se pozabavili važnim pitanjima za opstanak hrvatskog naroda.
Za Vama je godina i pol dana upravljanja Mostarsko-duvanjskom biskupijom. Kakva bi bila dijagnoza nakon godinu i pol dana? Bili ste rekli, treba najprije snimiti stanje na terenu. Što ste detektirali, s kojim izazovima se suočavate?
Ono što je Drugi vatikanski sabor napisao u pastoralnoj konstituciji Radost i nada, dakle, postoje radosti i nade, postoje žalosti i tjeskobe, to je sastavni dio života. Radosti i nade su da su nam župne zajednice žive zajednice, da se veliki broj vjernika okuplja na euharistijskim slavljima. Tu zaista ne radim razliku između dijecezanskih i redovničkih župa, odnosno, župa koje su povjerene franjevcima na upravu. Tako da se u svim župama vidi živost i životnost župnih zajednica.
Ono što su žalosti i tjeskobe jest, nažalost, situacija u pojedinim župama gdje djeluju svećenici koji su bez kanonskog dekreta, kanonskog poslanja i gdje se na taj način taj razdor koji je nekada nastao, još uvijek širi i potiče. To, naravno, ne doprinosi zajedništvu i lijepoj slici Crkve.
Unatoč iseljavanjima, imamo dosta angažiranih mladih ljudi, u župnim zajednicama koje vode dijecezanski svećenici i u župama koje vode franjevački svećenici, osobito kroz FRAMA-u i različite skupine mladih, ministrante. U tom segmentu život u Biskupiji je doista bogat. Ne treba zaboraviti još jednu važnu dimenziju koja je važna slika koja se daje u društvu i koju Biskupija pruža, a to je djelovanje Caritasa Mostarsko – duvanjske biskupije. Taj Caritas kroz različite institucije doista nastoji doprinijeti i boljoj situaciji društva, jer kad Caritas djeluje, nije svrha i smisao djelovanja Caritasa da bi sebe promovirao, nego da bi u različitim područjima ljudskog života ublažavao potrebe i situacije ljudi, obitelji i različitih zajednica.
Oče biskupe, spomenuli ste tzv. hercegovački slučaj, dakle, župe u kojima je neregularno kanonsko stanje upravljanja. Imate li teret obveze da Vi to stanje morate riješiti? Kada Papa imenuje pojedinog biskupa tamo gdje su neki problemi, u tom imenovanju iščitavamo posredno Papine odluke i u kontekstu da taj čovjek, novoimenovani biskup, ima kapacitet i poslanje razriješiti određenu stvar. Osjećate li Vi teret te obveze? I s druge strane, kako je moguće da se takvo jedno ‘bezvlašće’ može nametnuti Crkvi koja je takva institucija i da to može toliko dugo trajati? Crkva nema vojsku i policiju za prisilu, ali, kako Crkva svojim autoritetom ne može učiniti da se poštuju regularne crkvene odredbe?
Osjećam teret jedino u smislu što se to nalazi na području moje Biskupije. U smislu nekakvog ‘proročkog’ rješavanja ili djelovanja, teško je o tome govoriti niti sebe i svoje poslanje osjećam u tom smislu. Dakako da sam svjestan poslanja jednog biskupa koje on ima na određenom području. I ukoliko je do mene, spreman sam doista učiniti sve da se riješi ta situacija, tih župa. Imao sam razgovore s različitim, ‘običnim’ vjernicima iz tih župa i onda doživljavam koliko je ta situacija i za pojedine same obitelji doista teška, u kojima je to cijelo stanje prouzročilo i podjele unutar obitelji.
Što se tiče drugog dijela Vašeg pitanja, kako Crkva nema mehanizam i na koji način bi Crkva to trebala riješiti, Crkva je to jednostavno pokušala. Uvijek se nastoji ići načinom razumijevanja i razgovora. To je već unazad nekoliko desetaka, da ne kažem možda i stotinu godina otkad se ta situacija pojavila, da to postoji. Crkva je pokušavala razgovorima, pokušavala je načinima koji su njoj kanonski u rukama, prisutni pomoću zakona.
Onda je išla korak dalje. Znate da su svi ti svećenici koji su tamo, otpušteni najprije iz Franjevačkog reda. Znači, oni nisu franjevci bez obzira što oni nose i dalje franjevačku odjeću, odnosno habit i što se ispred svojeg imena potpisuju fra. To je naravno, i u posljednjem razgovoru kojeg sam imao s novim Generalom Franjevačkog reda, to je za franjevačku zajednicu jasno.
S druge strane, imamo i tu kanonsku situaciju gdje su njima zabranjeni nekakvi čini reda, što znači da su pojedini sakramenti nevaljani i nedopušteni. Tako da Crkva koristi one mehanizme koji su joj u rukama i koje ona ima, ali naravno – uvijek se tu poziva na razum, na otvorenost, na razgovor.
Ali, s druge strane, ne možete utjecati na neodgovornost pojedinaca. I ovdje je u konačnici jednostavno detektirati stanje. U prvom redu tu je prisutna neodgovornost, a onda što je puno važnije za vjernike, uopće poimanje Crkve kao zajednice Kristove, kao hijerarhijskog ustrojstva Crkve i kao onoga što mi u ekleziologiji, na našim teološkim fakultetima uopće učimo o organizmu koji se zove Crkva Kristova.
Lijepi Vam je dar, oče biskupe bio i ono Oprostite franjevačkog provincijala u njegovom prigodnom obraćanju Vama, kada ste uvedeni u službu mostarsko – duvanjskog biskupa. Ipak je to svijest iz te franjevačke obitelji da je nanesena šteta tijelu Crkve. To Oprosti zacjeljujuće zvuči.
Nažalost, da. Ta situacija je prisutna. Meni je drago da su franjevci, barem ove generacije sada i one koje dolaze, da su svjesni, da se sve više vraćaju toj bîti franjevačke karizme i duhovnosti – ne samo siromaštva, poslušnosti i čistoće koji su njihovi evanđeoski zavjeti, nego i bitnog obilježja uopće redovništva i franjevačkog reda, a to je njihovo zajedništvo. Zajedništvo u smislu njihovog zajedničkog života, a župa, puno puta su i oni izloženi danas, poslani u župu gdje žive kao pojedinci, što u ovom trenutku ali i uopće ne odgovara bîti franjevačke karizme i franjevačkog života.
Tako da se i tu osjeća način promišljanja kako da oni ostanu vjerni svojoj karizmi, svom načinu življenja franjevačke duhovnosti, ali s druge strane, naravno, da budu i na pomoć dijecezanskom biskupu tamo gdje jesu. Dok nije bilo redovite hijerarhije u BiH, naravno da se situacija mogla promatrati na jedan ili drugi način. Tamo gdje Crkva uspostavi redovitu hijerarhiju, onda se naravno zna koji je način točnog funkcioniranja.
Ja mogu reći da je za svaku partikularnu Crkvu redovništvo bogatstvo, i njihov način života. Ne mislim samo na angažman u pastoralu, nego na konkretno življenje njihove karizme tamo gdje jesu. Osobno smatram da je i život franjevaca, bez obzira na njihove povijesne zasluge, ali govorim o sadašnjosti, njihov angažman i ono što oni čine je bogatstvo za partikularnu Crkvu. Nadam se da ćemo u tom smislu zajednički djelovati, a sve za dobro Crkve i naroda kojemu smo poslani služiti.
Međugorje, novi apostolski vizitator. Ističete, Međugorje je još uvijek župa Mostarsko-duvanjske biskupije. Kako ide korelacija između posebnog praćenja odlukom Pape i župe?
Ja sam s pokojnim nadbiskupom Henrykom Hoserom imao dobre odnose. Svatko je imao svoju zadaću i svatko je tu svoju zadaću nastojao izvršiti kako najbolje zna i umije. Vjerujem i nadam se da će tako biti i s novim vizitatorom, mons. Aldom Cavallijem kojega sam imao prigodu kratko susresti. Oni bi sredinom veljače trebao doći u Međugorje, jer tu su još njegovi poslovi oko njegove službe apostolskog nuncija u Nizozemskoj. Čim privede kraju službu u Nizozemskoj, on će doći u Međugorje i nastaviti ono što je zapravo i želja Svete Stolice, to je kontinuitet pastoralnog praćenja. To se uvijek naglašava i u dekretu i u imenovanju – pastoralno praćenje situacije u Međugorju. Ostaje zadaća dijecezanskog biskupa ona koja je bila, da je Međugorje župa Mostarsko – duvanjske biskupije i da dijecezanski biskup u toj župi ima ovlasti koje mu daje Zakonik, naravno, ne ulazeći u ovlasti apostolskog vizitatora koje on ima za župu Međugorje.
Spomenimo i ulogu Crkve u društvu koja je u BiH od osobite važnosti. Dolaze informacije o vrlo napetom stanju u BiH. Kako Vi osjećate atmosferu na terenu?
Pa osjeća se napetost. Osjeća se napetost i nesigurnost među ljudima. Međutim, ja sam uvjeren da će svi oni koji su odgovorni, bilo da se radi o našem hrvatskom narodu, bilo da se radi o Bošnjacima ili Srbima, da će imati toliko političke mudrosti, sjesti i dogovoriti se, osobito što se tiče Izbornog zakona.
Ne bi tu trebalo također zaboraviti niti inertnost međunarodne zajednice, bez obzira koliko se mislilo da je Daytonskim sporazumom situacija riješena. Sve ovo pokazuje kako je, nažalost, samo u jednom segmentu, a to je u prestanku rata, situacija u BiH riješena. Međutim, u uređenosti i funkcioniranju društva, daleko smo još od uređenosti.
Oče biskupe, Vas žele kao sugovornika, iako ste rekli da se političari Crkvi u BiH obično obrate kada situacija dođe do zida. Kažete, Crkva nije aktivni politički sudionik, ali daje doprinos društvu po svom javnom djelovanju. Imali ste susrete i s Draganom Čovićem.
S obzirom na lokalne političare, mi smo nužno upućeni jedni na druge jer radimo za isti narod i radimo za interese istog naroda. Tu ne vidim bilo čega spornog, upitnog, pa niti nečeg posebnog, da tako kažem. Naravno, meni je drago da su ljudi koji su politički angažirani i vjernici. To je njima možda otežavajuća okolnost jer se na njih gleda ne samo kao na političare, nego i kao vjernike, a iz vjere proizlaze i neke obveze.
S druge strane, naravno da smo svi svjesni da mora postojati suradnja i da ono što Crkva konkretno radi, ako govorim o socijalnom području, to ne radi zbog same sebe, nego upravo zbog tih ljudi kojima je poslana služiti. Svima je nama u cilju i ja kao biskup to osobito dobro znam što se od mene kao biskupa očekuje. I zahtjevi koje pred biskupa stavlja ne samo situacija, nego i Evanđelje, tradicija Crkve i crkveni dokumenti, da nismo aktivni politički akteri na političkoj sceni, ali jesmo dio jednoga društva u kojem živimo i gdje smo odgovorni i pozvani doprinijeti u okvirima u kojima to kao Crkva možemo učiniti. U tom smislu smatram da je komunikacija nužna, da je suradnja nužna, a sve za dobrobit i društva tamo gdje jesmo, i osobito hrvatskog naroda.
Oče biskupe, boli li Vas kad se Hrvatima pripisuje tendencija da su i oni dio struje koji bi podijelili BiH? I Vi ste rekli, Hrvati su zaslužni za opstanak BiH. Uostalom, ističete, Mostar je jedina multikulturalna sredina u BiH. U Banja Luci i Sarajevu živi apsolutna većina jednog naroda, Srba i Bošnjaka, u Mostaru je relativna većina Hrvata, ispod 50 %. Što biste rekli onima koji Hrvate smatraju rušiteljima BiH, a s druge strane, u Mostaru je na djelu multikulturalnost.
Svatko tko pročita Daytonski ugovor vidi da je taj Ugovor, koliko god on težio jedinstvu BiH, da je zapravo BiH podijeljena na dva entiteta. I to je tako. S druge strane, dakako da je svima nama stalo očuvati integritet BiH i ono još važnije, dati svakom narodu prava i ono što svaki narod kao konstitutivni narod te države treba imati.
Ne smijemo zaboraviti činjenicu da su biskupi, kad je bilo pitanje referenduma o neovisnosti BiH, biskupi su tada jasno pozvali Hrvate u BiH da se na referendumu izjasne za neovisnost BiH.
Prema tome, ako krenemo od nastanka države, vidi se zapravo koliki je doprinos Hrvata u nastanku BiH kao samostalne države, ali i koliki je doprinos po pitanju opstanka BiH, bez obzira na sve poteškoće koje su se tijekom povijesti javljale.
Tako da mislim da ne vodi svijetloj budućnosti nametanje bilo kakve krivnje bilo kojem narodu. Smatram da bi svi narodi trebali kao konstitutivni narodi promišljati zajednički o budućnosti BiH.
U nedostatku legitimiteta političkog predstavnika Hrvata u BiH, Crkva ostaje jedino utočište hrvatskom narodu u BiH. Izgleda da je Hrvatima Katolička Crkva u BiH zaklon i jedina sigurnost u nesređenoj zemlji gdje je, i Vi kažete, stanje konfuzno.
U svim tim povijesnim mijenama, Katolička Crkva je na prostorima BiH, ali i ne samo tamo, ali osobito na prostorima BiH, bila jedini kontinuitet i jedina sigurnost. Crkva je također prolazila sve ono što je i njen narod prolazio. Prema tome, dakako, svjestan sam uloge Katoličke Crkve, svjestan sam uloge pastira i to nas zapravo sve više obvezuje da uvijek kada je potrebno, dignemo glas u obrani i zaštiti obespravljenih na bilo kojoj strani i bilo o kojoj vrsti obespravljenosti se radi. Naravno da treba priznati da u ovome trenutku situacija naših Hrvata u BiH nije nimalo zavidna.
Vaša poruka, oče biskupe, hrvatskom narodu u BiH.
Moja poruka je da smo kao narod unatoč svemu i svim povijesnim izazovima opstali. Garancija te opstojnosti su zajedništvo, međusobno poštovanje, garancija te opstojnosti jest da svoje volimo a druge prihvatimo i s drugima nastojimo graditi miran suživot.
79 komentara
U Grude obavezno daj Popa
Idi iz života mog
Grude Grude! Vratite se majci katoličkoj crkvi. Nemojte živiti u odmetništvu. To nio od papa nikad nije priznao u povijesti. Posebno kad ste doveli takozvanog biskupa druge vire da vam krizmaje u Grudim i drži misu a ispostsvilo se da taj Srećko nije uopće svecenik. Dokle tako
Hijerarhija. Radi nje je crkva opstala 2000 godina. Hijerarhija.
Žalosno je što neposluh učini od župa koja su prije cvjetale. Evo šta su neposlušni fratri dočekali, misleći da su oni isprijed bisupa i hijerarhije. Još malo i svi će umrijeti od starosti. Šta onda Gruđani? Koliko je još ostalo živih neposlušnih fratara, 5-6? Koliko su samo nevaljanih sakramenata podijelili?
Svi se dozvali pameti osim Gruđana. U Cimu više niko ne ide na misu gdje je neposluh, u Čapljini velika većina omladine sakramente prima u popova.
Samo Gruđani ispadoše novi protestanti.
NEMA TU NIKAKVE RASPRAVE OCE BISKUPE OVO ONO
ZNA SE U G R U D E MOGU SAMO FRANJEVCI MA OTKUD BILI,FALA BOGU,FALA BOGU.
Stvar je u tome sto ni sad nisu frannjevci tu nego samozvani franjevci. Oni su izbačeni iz franjevackog reda tako piše procitaj
MALO KOMENTARA NE DOLAZE POPOVI U GRUDE GOTOVO.
ZA MISAO DANA KAKVA MISAO SAMA NAKLAPANJA,AKO BUDE TREBALO BIT CEMO SVI PROTESTANTI SVAKAKO IMAMO JEDNOG PROTESTANTA IZ GORICE KOJI VODI ZUPU U UJEDINJENOM KRALJEVSTVU.
Vi i jeste protestanti. Niste u katolickoj crkvi ni pocemu. Sretno
Oče biskup kad ce se riješit pranje pričesti.za one koji su ponovo u braku i zar.cjeli život moraju bit kažnjeni to mi odgovori te
EVO OVAJ IZ DRINOVACA SE LJUTI NA NAS A MI NJEMU NE BRANIMO OCE POPA ILI FRATRA,PA I PROTESTANTI SU VJERNICI FALA BOGU.
Ne daju Petrovcima u Grude,a opet po drugim župama gdje su poslusni franjevci i petrovci idu,letaju i krizmavaju djecu ili sto je jos smijesnije na koncu opet zavrse kod Biskupa u Mostaru na djeljenju sakramenata. Kada dodje vrijeme ženidbe im,ili kumstva u nekoj od poslusni župa,na kraju opet trka u Mostar Biskupu.😅
Tko je bez grijeha neka prvi baci kamen.
A gdje su ti sada u Grudama Franjevci? Župu Grude su okupirali ljudi koji su izopćeni iz franjevačkoga reda, sa franjevcima nemaju ništa! Ti ljudi su svjesno okupirali najbogatije hercegovacke župe, i dok mogu upravljati sa takvima poput tebe živjet će kao bubreg u loju! Ti isti ljudi svakodnevno obavljaju svetogrdja, dovode ljude iz drugih religija da djele katoličke sakramente, lažiraju papina pisma i izmišljaju Papine poruke… Sva sreća mladji grudski naraštaji prepoznaju bit problema tako da sve vise i vise tih ljudi ne pusta takve ljude na blagoslov kuća već im kuće blagosljiva regularni župnik katoličke crkve, sve vise ljudi ne sudjeluje na svetogrdnim primanjima sakramenta, sve vise ljudi ne sudjeluje na tim misama koje su takodjer svetogrdje!
Okanite se vi Gruda,imate svoje zupe sta vas brigaju Grude
U čiji god je stan na blagosov došao drugi svećenik a ne iz ove župe je na neki način obilježen. Pa samo ih pogledajte i ne osvrćite se na te ljude.
Ja bih grudski slučaj završio za deset min da sam na biskupovu mjestu! Današnju crkvu svete Katarine sa zemljištem prepisao bih općini Grude ili mjesnoj zajednici ( jer alibi tih okupatora katoličke crkve u grudama je da su oni pravili tu crkvu i da to nije biskupovo i papino već grudsko) i izopćio istu iz katoličke crkve! A u isto vrjeme kupio bih 3 duluma zemlje negdje u grudama i započeo gradnju nove crkve Svete Katarine, koja bi bila katolička crkva! I tko hoće biti katolik ide u katoličku crkvu, tko hoće bit sektaš ide u sektašku i gotovo! Rjesen problem!
Oce Biskupe po cemu vi nekog mozete izbacit iz Franjevacke zajednice, ako ste poslusni Bogu a ne Pericu.Sv Kata nikad nije na Raskrizju bila jel vam to poznato, vec u Grudam. U Grude se niste obavjestili, samo sirite mrznju i razdor u narodu. Jedan veliki minus za vas. Dalje od politicara i lopova ako imate savjest i svoju obvezu.
Ja ću ti prodat zemlju za popovsku crkvu samo pare i pravi a ovu nećeš prepisati nikome a najmanje popovima
Nemojte se javljat vi najveći komunisti partizani i ateisti koji nevirujete ni u šta nego u TITU I PARTIJU.
AJDE NEMOJ SRAT KAD SE NE RAZUMIŠ
ODJEBI UDBAŠKI ISPRDAK
MRŠ U SVOJU PRIPIZDINU. SVI STE DOŠLI U ŽUPU GRUDE TRAŽITE STAN TU, TRAŽITE POSA, KUPUJETE PLACEVE. ŠTO DOLAZITE U TUĐU ŽUPU I JOŠ BI KROJILI GAĆE DRUGOM NEKOM.
VI STE SOTONSKE SLUGE I POGRDE OVOG SVITA!!!!!!!
Bože sačuvaj, milostivih Grudskih vjernika…
Prvu misu koju je slavio van katedrale bila je u hangaru u čapljini kod popova, dolazi slaviti grutsku zaštitnicu svetu Katu u vještačku župu sv. Ante na Cerovu Docu, tvrdi da treba poštivati regularne crkvene odredbe, a treba znati da ima i crkveni odredbi i koje nisu regularne, posebno ona o dogovoru između sviju strana da se župe predaju popovima na upravljanje itd. Odmah je pokazao da ide istim putem kao i njegov prethodnik. Vidim da mnogi likuju kako tobože umiru izopćeni svećenici kao da popovi i franjevci popuzani ne umiru ili oni mijenjaju oblik postojanja što bi tekao pokojni fra Bernard. Biskupe Paliću iziđi iz sjene biskupa Perića konačno.
Gospodine da ista znate o katoličkoj crkvi znali bi da ista nema nikakve popove, već svoje redove! Nama katolicima nije bitno jeli nam župnik iz reda franjevaca, isusovaca, dominikanaca Itd! Mi u crkvu idemo radi Boga, radi Isusa! A ovim ostalim komentatorima od srca hvala jer svojim komentarima pokazuju svoju domenu i tko je podrška anarhiji! Uvjeravam vas da se u Grudama organizira referendum gdje bi se župljani izrazili sto žele, velika većina bi izabrala katoličku crkvu! Ali problem je ova manjina koja svoju vjeru iskazuje tako sto u svakoj drugoj rečenici psuje Boga, dnevno popije 50 pelinkovaca ali ne, oni su mjerilo, oni su stali protiv Vatikana i oni su face!
1111 šta jedeš more li se znati.
Bog vas blagoslovio! Jadne grude i svi oko njih dok ste takvi vi “vjernici”.
Kakva je potreba da župa Međugorje ima posebnog upravitelja, zar to nije šaka u nos crkvenim vlastima u Mostaru ali tko će to priznat. Može onda i župa Grude imati izuzeće iz Mostarskih vlasti i imenovati posebnog upravitelja.
Živio Srećko Novak koji nas je krizma ima 15 gifina ivise. On nije katolik ni biskup a ni svecenik. Sta sam ja undan.
Biskup dakle ne osjeća teret hercegovačkog slućaja. Svoje biskupstvo ne doživljava kao zadatak da ga riješi. To proizlazi iz njegovih riječi u ovom razgovoru. Krivi su neki drugi, kako on kaže, neodgovirni, a ni jedne riječi o grijsima crkvenih struktura. Crkvu poima pretežito centralističko-hijerarskijski a ne kao narod Božji. A ja ga pitam radi koga je on u Hercegovini. Da li radi Božjeg naroda ili institucije makar se ona zvala katoličkom Crkvom? S ovakvim stavom neće imati sretno biskupovanje. Kao ni njegov prethodnik Ratko.
Jos jedan Sotonin sluga koji dijeli narod umjesto da ga ujedini. Samo ljubav. Pusaaaa :*
Može li mi neko objasniti gdje je problem i zašto?
Biskup je došao u Hercegovinu i nije stao na stranu Grudjana već na stranu crkve- sramota! Pet zadnjih biskupa je stalo na stranu crkve a ne na stranu Pesije i Miloša, šta drugo mogu biti biskupi nego crveni kmeri! I ova katolička crkva koja ima na desetke, stotine miliona pripadnika je poganska jer nije podržala par carsijana Grudskih, sotone! Zaključak milijuni župa u katoličkoj crkvi su budale, Grudjani su pametni, radi njih Isus mora promjeniti nauk!
Ako nas Cerov Dolac ne spasi, neće nas ni Bog dragi spasiti. Pozdrav Cerovu Docu. Morati će te širiti crkvu ako gruđani navale, ovo što vam sad dolazi iz gruda može stati u omanji svinjak.
A ZASTO JE ON BAS KOD NAS BISKUP?? ENO MU JANJEVA!! ILI GA JE KARDINAL DOVUKO !! VI GRUDJANI PROZOVITE GRUDE,CRKVU SVETE KATE MISIJOM!! NIKO VAM NISTA NEMERE! CAK FRATRI MOGU KRIZMU DILIT U MISIJI, AKO OCE, A AKO NECE, ONDA DOVUKU NEKOG ITAKO!! A OVI BI MOGA U RUANDU!! TAMO JE FREI!
A je u Grudama sila naroda u crkvi, ne može se ući. Spalo na tri mise nediljom, na sve tri poluprazna crkva. I najžalosnije, mladosti jako slabo na misama. Svak ko je sa strane došao živjeti u Grude, nedjeljom ide u rodnu župu na misu, Drinovci, Tihaljina, Ružići….
Bože dragi koliko mržnje u ovim komentarima.Neznam ko ih piše možda čak netko i s crkvene strane ako je tako oprosti im gospodine jer neznaju što čine.Pustite to vremenu i sljedecim generacijama jer izgleda da nemamo dovoljno razuma mislim tu i na crkvene vlasti da ga rješe.Za sada ostaje status qwo kao i prije 50 godina.Toliko..
Zašto ne objavite komentare a ove što svašta pišu puštate žalosno šta ljudi pišu i koliko su pismeni
Priroda ce uciniti svoje. Nelegalni svecenici pomalo umiru, na kraju kad ih vise ne bude doc ce normalni i to je to.
Ogledalo društva je samo društvo, jednostavno ljudi
Priroda će učiniti svoje, umrijeti će I jedni i drugi i vjere će sve manje biti pa za 100 godina je za očekivati da će i popovska i franjevački prazna biti. Samo naprijed i jedni i drugi i onda recite kako smo mi hrvati-katolici dobar narod, nekad se nazalos stidim odakle sam.
VEC SAM KUPIO ZEMLJU U POGANOJ VLAKI I JEDNO GRADILISTE U RUZICIMA OD OBITELJI MIKULIC.
Meni nije jasno kakve su to “franjevačke župe” i kakva je to “franjevačka vira”
Biskupe paliću ti znaš di tribaš doć. Sv.Kata se slavi 50 godina prije tvog rođenja u Grudama. A ti s janjeta da dođeš i pozivaš gruđane na župu Raskrižje je baš pravi rezultat imao si više svećenika nego vjernika nije to tajna. Priznaj svoj poraz u dođi narodu. Narod nisu ovce da za tobom oda. A ako nećeš i ne moraš A i ne tribaš nam. Tvoj izbor.
EVO DA KAZEM “U” NISI DOBRO NAPISA PALICU NAPISA SI malim slovom palicu PA TREBA TO ISPRAVITI JER BI SE BISKUP MOGAO NALJUTITI A I OVO DRUGO STO SI NAPISA NECE RAZUMIT KAO STO NECES NI TI IAKO SI PISA. PUSTI BISKUPA I NJEGOVE PRISTASE A MI CE MO OPET POSTAVITI ZUPNIKA KOJEG MI ODABEREMO I NECEMO SLUSATI STA ONI IZ GOMILE KAZU.
To ce se rjesit kako vas predsjednik Covic odredi,to nitko ne spominje ali ce bit po njegovu rasporedu jer ima ociti primjer sa dva dobra svecenika Josup Mioc i Velimir Bagavac u Duvnu su rekli prije izbora narodr glasajte za generala Glasnovica i odmah je uslijedila prekomanda u kratkom roku
Šta je ovo čovječe,ovdje kao da su srbi,hrvati i bosnjaci pa tolika rasprava i mrznja zbog Petrovaca i Franjevaca.Sramota! Sramota najprije sto preko C.Doca tj.zupe Raskrižje se rijesavaju ti problemi. Kao da je Cerovcabima drago sto se to lomi preko njihove župe. Sad malo predjite na Ledinac,Ruzice,ili Goricu. Malo preko njih lomite,mozda bude veci uspijeh.Strasno!
Ja nedavno se ispovjedan eto tako se desilo ispred jednog zupnika sto je na zupi u opcini Grude necu imenovat kojoj…on meni kaze dragi sinko ako ikako mores izbjegavaj da ides u Grude na misu i tvoji se sakramenti ne priznaju..ja njemu govorin fratre meni su stari govorili da krst preko krsta neidje pa i neki fratri su mi rekli da je misa svagdi ista treba samo redovito ici….mozete li mi to pojasnit
Znate onu Thomsonovu
Dok je Boga bit ce i Croatije
Tako je i ovde dok je Boga i vjere u Boga
Bit ce crkve sv Kate i grudjana.
Hvala na svemu fra Bernade i fra Ante pocivajte u miru bozijem.
Hvala i tebi fra Stanko i da jos dugo zivis i potrajs.
Mi bi i more podijelili da nam je malo blize. pa za 20 godina nece nikoga biti ni u Grudama a ni u Raskrizju. Narod odeeeeeee. Jadna moja Hercegovino
GLADNOVIC JE DOBIO CIN NIJE GA ZARADIO NITI GA JE ZASLUZIO, A HTIO BI NAPREDOVTA NA TUDJIM LEDJIMA E NECE.
Ne smatram se nešto posebno pismenim ali ovi avet što se potpisuje je totalno nepismen, a utužijo brate. Oladi malo junače.
Par crtica o jednom “grudskom” prijatelju, izopćenom franjevcu:
DOSJEI UDBE Kako je fra Luka Marić “pratio” svoju subraću:
Jedan će takav dokument biti zanimljiv javnosti šire Hercegovini. Riječ je naime o dosjeu iz arhiva Centra SDB (Služba državne bezbjednosti) Mostar koji se odnosi na svećenika, bivšeg franjevca (1999. istjeran iz Franjevačkog reda), Luku Marića koji bez odobrenja crkvenih vlasti djeluje na području mostarskih župa Cim, Ilići i Rudnik-Orlac, a i šire po Hercegovini, budući da je usko povezan sa skupinom od Sv. Stolice suspendiranih i iz Franjevačkog reda izbačenih svećenika zbog posljedica tvrdokornog neposluha u provedbi Papina dekreta „Romanis pontificibus“ iz 1975.g. a vezano za predaju dijela župa biskupijskom kleru, te unutarcrkveni spor u široj javnosti poznat kao “Hercegovački slučaj“.
Koga je pratio “Marijan”?
Iz dokumentacije (Prijedlog za angažovanje saradnika iz 1984.g.) je vidljivo da je fra Luka Marić tijekom služenja JNA u Derventi 1982. godine „primjenom raznovrsnih metoda od strane predstavnika Organa vojne bezbjednosti JNA“… bio obrađen te nakon pridobivanja za suradnju angažiran pod pseudonimom “MARIJAN“.
Njegov angažman je osiguran, kako je vidljivo iz dokumentacije, na “kompromitujućem materijalu“. To znači da je putem standardnih metoda pritiska, vrlo često putem pomno namještene seksualne afere, klerik doveden u sitaciju da ga se može ucjenjivati i njime dugoročno manipulirati. Inače, u derventsku su kasarnu JNA vrlo često na odsluženje vojnog roka upućivani bogoslovi i klerici te su na njih dobro razrađenim metodama vršeni pritisci zbog čega su mnogi od njih, poput fra Luke poklekli, a mnogi su i odustali od svećeničkog zvanja ili čak završavali s psihičkim traumama.
Posebno revnosan u svojim zadaćama na pridobivanju mladih klerika u derventskoj kasarni bio je jedan „organ bezbjednosti“, tj. oficir KOS-a (Kontraobavještajna služba JNA), Ž.T. (puno ime poznato autorima ove analize), koji provodi umirovljeničke dane u svom rodnom selu u okolici Širokog Brijega. O tome detaljnije drugom prilikom.
Ono što je posebno intrigantno u fra Lukinoj dokumentaciji jest njegov angažman na praćenju neprijateljske djelatnosti svoje subraće fra Bonifacija Barbarića, fra Martina Planinića i fra Viktora Kosira, a potom i fra Joze Zovke te fra Vladimira Kozine. Uz to, zadužen je za praćenje drugih “kleronacionlista i nacionalista” na području Hercegovine, kao i manifestacija koje se događaju u Međugorju te tada popularno hodočašće mladeži u Široki Brijeg.
Iz današnje je perspektive posebno zanimljiva njegova doušnička aktivnost na praćenju dvojice njegovih kolega koji su 1998. i 2001. godine zbog istih razloga kao i on suspendirani i izbačeni iz Franjevačkog reda a s kojima sve do danas ustraje u protivljenju regularnom crkvenom poretku u Hercegovini. Riječ je o fra Martinu Planiniću (preminuo u travnju 2021.) koji je neregularno djelovao u Tepčićima u Brotnju i fra Bonifaciju Barbariću koji je s još dvojicom otpuštenih svećenika uzurpirao crkvu sv. Franje i župni stan u Čapljini. Jesu li i u kojoj mjeri njegova braća po neposluhu bila upoznata s ovom crticom iz njegova života možemo samo nagađati.
Ono što posebno bode oči jest činjenica da je fra Luka Marić (tada na službi gvardijana Franjevačkog samostana u Konjicu) prestao biti suradnikom u jesen 1990., u sam osvit demokratskih promjena u BiH (u Hrvatskoj je već na vlasti HDZ na čelu s dr. Tuđmanom, a u BiH traje intenzivna kampanja pred prve demokratske izbore). Tako se u dokumentu (Prijedlog o prestanku saradnje) s nadnevkom 2. 10. 1990. konstatira da navedeni svećenici više nisu pod operativnom obradom, da “MARIJAN“ “nema uslova za praćenje neprijateljske djelatnosti drugih bezbjednosno interesantnih lica“ te se predlaže da “prestane saradnja sa njim i da se njegov dosije uništi“.
U potpisu dokumenta je nečitak potpis umjesto načelnika sektora SDB Nedžada Ugljena (ubijen 1996. u unutarbošnjačkom političkom obračunu kao zamjenik direktora bošnječke tajne službe AID) a suglasnost je potpisao jedan još uvijek aktivan sudionik naše političke scene Sredoje Nović, tada na funkciji republičkog podsekretara za SDB.
FOBRO JE DA NISI DOBRO PISMEN I VIDI SE DA POVJEST NE POZNAS,NEMOJ BITI NAVIJAC NICIJI POMETI NAJPRIJE ISPRED SVOJIH VRATA,AVET NIJE JUNAK ON JE ZENSKO,COVJECE RAZMISLI PA RECI.
PITANJE ZA POZPISANOG Ms KOMENTATORA JESI LI TI SA BOBOSKE IZ TOG DIJELA GDJE JE DAVNO BIO SMJESTEN P O P AKO JESI SRAMI SE.
ZA Ms
MOZDA SI U RODU SA GLASNOVICIMA PA IH TOLIKO BRANIS, AKO JE TAKO ISPADA DA SE BORITE SAMO ZASE.
Lip je proljev, kakvo je ovo iznad.
U GRUDE OBAVRZNO DAJ POPA.
IDEMO IZPOCETKA.
BIT CE MANJE PROLJEVA.
Dajte više!!! Pratim slučaj Gruda godinama..i kako vidim i po komentarima ljudi mlate praznu slamu..samo jedno pitanje?? Jel vjerujete u Boga?? Jeli priznajete Isusa Krista za spasitelja?? Ako priznajete Netrebaju vam nikakve dogme..samo Biblija i zivit po njoj, dragi moji pučani politika je sranje a svugdi je se uvukla..vatikanskog zlato može riješiti svu glad u svijetu.. citiram Krista: ako imate dvije haljine daj onom koji nema..ali danas u izobilju neki imaju sto haljina a susjed ni jednu..i prvi su u crkvi i Busaju se u prsi ja ja…gadljiva vremena.. niko nikoga ne vidi
Bilo bi dobro, anonimni znalče, da se pročešlja čitava arhiva i sva dokumentacija u vezi uloge UDB-e u generiranju Hercegovačkog slučaja kao i “pridobivanju” pojedinih klerika i laika za doušničku službu od 1945. do 1990. Uvjeren sam da bi se mnogima otvorile oči.
GRUDE UVJEK POBJEDJUJU
DRAGO MI JE STO IDRMO ISPOCETKA I BEZ PROLJEVA,I BRZ POPOVA KOJE VOLI Mr.
HVALA BOGU IMAMO ODUVJEK OTVORENE OCI A DA NRMAMO DOSTA GRUDJANA NEBI DANAS BILO.
Pozdrav velikim umovima što sve pišu velikim slovima, bez točke, bez zapete, 🥂
KOD NAS U SKOLI SE NE UCI ZAPETA A MOZDA VI VELIKI UMOVI UCITE.CIJI JE ONDA JEZIK KOJIM
PRICATE, PITAMO ANONIMNO IZNAD.
Tko moze reci da nevrjedi sakaramenat krizme koje podjeli Fratar a ktstenje nitko nespominje a krizma je potvrda krstenja
Ne vridi ni krštenje ni ispovid ni pričest, ni krizma, ni misa, ni sprovod, ništa ne vridi…od ljudi koji nisu svećenici katoličke crkve!!!! Amen!!!!
Onda bi sve sprovode trebalo obaviti ponovo, naravno uz ponovno kupljene misa.
Ne seri Grgo jednom svecenik uvjek svecenik
To je isto kad polozis vozacku i naucis vozit pa ti onda oduzmu vozacku i kazu ti neznas vozis a vozis bolje od pola onih koji imaju vozacku
Papa bi to trebao rijesiti jednostavno. A ljudi bi isto prihvatili, postaviti Isusovce, i ove zupe direktno podrediti Vatikanu. Petrovci, najvise zaslugom Perica nece nikada u Grude doci.
Grude ce pod upravu Vinka Puljica kao i ono u Klobuku tzv svetiste sto je darovano Barbaric ta nece dat Periću
Sta kazu da ce ove godine Tomo Vuksic doci krizmati u Grude
U pravu si trebalo je prije 30 godina postaviti i jednog i drugog i kasnije bi to bilo svejedno nego ovako mrznjom nista se i nikada nece moc rijesiti
Zašto Grudjanima,, mora,, biti pop. Silom ili milom nahvalili. Čemu sila.Ako je neko ne poželjan i da uspiješ silom nije dobro. A Biskup ako je pravi zasto ne dodje u Grude da malo čuje i drugu stranu pa onda dogovor. Toliko ako se hoce.
Ma ovi je gori od Perica dosa u Cerov dolac govorit misu na Svetu Katu tako nisko dodi u Grude gdje se i slavi sv Kata u cerovu docu je Sv.Ante
A ima bi i sta cut koja divma propovjed Fra Mile Vlasica
U Švicarskoj kad te uhvate pijanog za volanom, uzmu ti vozački zauvijek.
Tako je i ovim izopćenim. Jednostavmo, ako su oni svećenici onda samo i ti i ja i svi drugi.
Katolička crkva nije demokratska ustanova i nikad neće biti jer bi to bio njen kraj. Gdje god ulica upravlja to ne završi dobro. Ako to prihvaćaš možeš biti njen član, ako ne – široko Ti/Vam polje, osnujte sebi vjeru tj crkvu. Amen!!!
Ajde Grgo ne galebi(seri). Jeli to od Boga dato da moraju petrovci u Grude, naravno da nije. Prema tomu sve se odluke mogu promjenit pogotovu one koje su donešene jednostrano. Amen.
Pročitaš Kanonski zakonik i onda ponoviš da Grgo sere. Tvog razmišljanja je bio i Martin Luther u XVI st, Luterani se vesele takvima kao ti Istiniti.
Nije Luther iz svoje zloće, nego iz zloće tadašnje crkvene hijerarhije pokrenuo reformu Crkve.
SKINITE OVO S PORTALA STVARNO JE DOSTA.