Komentar čitatelja: Kad će se odzidati crkva sv. Katarine u Grudama?

Nakon dugogodišnje šutnje, zahvaljujući isključivo ovom portalu, ponovno je aktualizirana tema „Hercegovački slučaj“. I neka, treba malo da se o tome priča, komentira, jer od šutnje nema ništa, treba biti glasan. Pokušati ću u daljnjem tekstu opisati moje viđenje na cijeli ovaj slučaj. Inače, rođen sam i živim u Grudama cijeli život. Tu sam se krstio, pričestio, krizmao, bio ministrant te sam bio i član frame. Povezan sam dosta s crkvom, kao i s našim fratrima tako da mislim da mogu biti kompetentan da opišem ovu situaciju.

Narod je ovca

Stalno se, kako kroz komentare na portalu, tako i u društvu, spominje kako narod ne želi popove, kako treba slušati volju naroda. Zašto? Pa ne mora se narod baš u svemu pitati, ako se nigdje u svijetu u crkvi ne pita narod, zašto bi baš u Grudama trebao narod odlučivati kako će biskup upravljati crkvom.

A tko je taj narod? Jesam li i ja dio tog naroda? Mene nikada nitko nije pitao što ja želim i kako želim.

Podijeliti ću taj narod u više skupina. Možda će malo grubo zvučati, ali opet ponavljam da je ovo moje viđenje.

Prvu skupinu bi nazvao „Manjina“. To su ljudi koji spadaju u onu skupinu kojoj je svejedno tko govori misu i koji bi prihvatili volju biskupa ma kakva god ona bila. U ovoj skupini su većinom mladi, pametni ljudi koji znaju da tu nema velike razlike i koji samo žele da ova župa ponovno bude legalna kao i sve ostale. Oni su tihi, idu i dalje na misu, ali se ne žele miješati u cijeli ovaj slučaj. Mislim da u našoj župi ima oko 30% ovakvih.

Druga skupina ljudi, ili „Većina“ je ona skupina kojom je lako manipulirati. Tu spadaju svi oni koji ne znaju puno o ovoj situaciji te mrze biskupa i misle da je on sve kriv. A zašto? Upravo iz razloga što su uključeni u onu priču s početka teksta. Njihov stav je sljedeći: Ako već narod ne želi popove, zašto Biskup ne posluša volju naroda i ne pusti franjevce da ostanu tu, ako su od početka na ovoj župi. Mrze biskupa jer je njima lako manipulirati. Tako je prošle godine, nakon mise, fra. Bernard pročitao pismo kojim pozivaju Biskupa da obavi sakrament svete krizme. Nakon mise čujem komentare tipa: „Eno kako su mu lipo napisali, ako ne dođe nakon ovoga baš je bezobrazan“.

Fra. Bernard, kao i cijelo crkveno vijeće zna da Biskup neće doći na račun tog pisma. Čemu onda uopće trud da se pismo sastavi. Upravo zbog ove većine kojom je lako manipulirati. Ovu skupinu čini oko 40% župljana.

Treća skupina je najgora i nazvao bi je „Zadrti“. Ti rijetko dolaze na mise, ali su najglasniji. Manipuliraju drugom skupinom, a prva ih se boji. Oni misle da sve znaju i nemoguće je s njima uopće pričati o ovom slučaju. Priča im se svodi na sljedeće: „Neće ga on nikad u našu crkvu kročit, dočekat ću ga na cijev od puške, letit će sa zida itd… Ovo je skupina od 10% župljana, ali je glasnija i utjecajnija od ostalih 90%.

I zadnju skupinu bi nazvao „Povjesničari“. Tu spadaju oni koji znaju da su njihovi ćaće ili didovi čuvali crkvu i sada oni osjećaju da i oni tako moraju postupiti iako ne znaju točno zašto. I ovoj skupini pripada oko 10% ljudi.

Kada bi proveli referendum na pitanje Koga želite u župi, siguran sam da bi 100% bilo za franjevce, ali kada bi pitanje glasilo želite li ovakvo stanje ili normalnu župu onda mislim da bi narod bio podjeljen.

Činjenice

Možemo se uvijek izvlačiti na Boga. U crkvu idem Bogu, ispovjedam se pred Bogom i Krizmam se pred Bogom. Tako se po komentarima često spominje kako Biskup nemože dokazati da krizma nije valjana. Nedavno je fra. Bernard izjavio za Slobodnu Dalmaciju sljedeće: „Kako on može dokazati da je njegova sveta vodica ispravna, a moja nije?“. Po ovome bi mogao i ja krizmati. Kako netko može dokazati da moja vodica nije ispravna?

Činjenica je da su ova trojica otpuštena iz crkvenog reda, a njih nije Biskup suspendirao, nego Crkveni sud iz Vatikana, a General reda ih izbacio. Oni jesu svećenici, ali nisu franjevci. Činjenica je da fra. Bernard NE MOŽE podijeliti krizmu na svoju inicijativu. I činjenica je da nam ta Krizma ne vrijedi u drugim župama.

Krizma

Krizma je izgleda najveći problem našim svećenicima, ali ujedno i najbolji rezultat njihovog manipuliranja. Tako se spominje kako je nedavno krizmano 173 mladih i kako je to pokazatelj što gruđani žele. Opet manipulacija. Ajmo to sagledati ovako…

Grude su mala sredina i nitko se ne želi odvajati od većine. – Ako će se krizmati 172 djece, neka se krizma i moje. Ako i ne vrijedi, nema veze, kad mu zatreba lako može otići sam do Mostara i krizmati se ponovno i to besplatno. To je stav većine. Ali kada bi imali izbor da se mogu krizmati samo jednom i to u Grudama ne valjano ili u Mostaru valjano onda sam siguran da bi gotovo svi, barem oni pametni otišli u Mostar, jer zašto bi dijete zbog nečijeg „inata“ ispaštalo cijeli život. A ispaštalo bi, jer sam i sam bio u situaciji da se nisam mogao vjenčati dok se nisam ponovo krizmao.

Već smo rekli da je činjenica da ni jedan od naših svećenika ne može krizmati. Oni su toga svjesni, ali zašto to rade? Zašto i sami griješe i svjesno uvlače u grijeh roditelje i njihovu djecu? Zašto jednostavno nisu mogli reći da zbog situacije, u kojoj smo svi skupa, biskup ne želi doći u Grude i da se roditelji snađu i krizmaju djecu u okolnim župama? Biskup se i sam ponudio da će krizmati grudsku djecu, ali na nekom drugom mjestu.

Kada bi to napravili onda bi sigurno roditelji vršili pritisak na biskupa i ovaj slučaj bi se već odavno riješio. Očito je da je njima u cilju što duže biti ovdje, a ovako samo sebi produžuju boravak.

Isto tako, kada bi odstupili iz grudske župe i prepustili je biskupu siguran sam da bi bio sljedeći scenarij… Crkva bi odmah bila zazidana kao što je bila i 1969 godine. Međutim, danas je razlika u tome što bi ta vijest odjeknula na daleko, jer danas je snaga medija 100 puta jača nego što je bila tada. Tako bi nakon pritiska medija i ismijavanja crkve slučaj za kratko vrijeme bio rješen.

A Biskup?

E moj Ratko. Trebao bi i sam znati da je ovakva situacija u Grudama. Znaš da si u pravu i goniš inat, ali kome? Goniš inat ovoj „zadrtoj“ skupini koja te ne bi pustila u Crkvu ni kada bi na referendumu 90% župljana prihvatilo popove. Jer, siguran sam da se nitko zbog vas ne bi svađao s ovih 10% nego bi se okrenuli i nastavili raditi svoj posao.

To je najveći problem cijelog ovog slučaja. Sa sigurnošću mogu reći da nikada, ali baš nikada popovi neće ući u našu crkvu.

Ja osobno nemam ništa protiv njih, ali ne možeš to objasniti ovoj skupini koja je najjača, najglasnija i najmoćnija.

Prema tome, ako želiš da se ovaj slučaj završi onda moraš znati da postoji samo jedno rješenje.

A ja, kao i svi ostali ljudi ove naše jadne župe živimo za dan kada će grudska župa biti priznata franjevačka župa jer drugi scenarij ne postoji.

 

Grudski Župljanin