Animirani filmovi dio su naše filmske svakodnevice. U BiH, ovaj vid filmskog izražavanja, koji bi u prijevodu značio ‘oživljeni film’, možemo svrstati u iznimno popularnu granu umjetnosti zvanu ‘zapostavljena umjetnost’. Naznaka optimizma ili ruka spasa, animaciji u našoj zemlji, bila je ovogodišnja odluka Fondacija za kinematografiju, koja je odlučila podržati četiri animirana projekta u našoj zemlji.
Jedan od njih jeste i ‘Sinkronicitet’, film Tvrtka Karačića, animatora i grafičara iz Širokog Brijega, čiju će priču iznijeti produkcijska kuća ‘Kadar’. O novom projektu te animaciji u našoj zemlji, razgovarali smo s ovim nagrađivanim autorom, koji za Bljesak.info govori kako je u animiranom filmu donekle završio slučajno, ali da je odluka da ostane u njemu bila – namjerna.
Bljesak.info: Što te privuklo video animaciji?
Karačić: Animirani film je sam po sebi čaroban, nepredvidljiv i nudi beskrajne mogućnosti i mislim da je to ono što me privuklo. S njegovom čarolijom se prvi put susretnemo kao djeca, međutim negdje usput ju zaboravimo. Ponekad, u odrasloj dobi, tu čaroliju ponovno počnemo primjećivati. Zahvaljujući razvoju računala i računalnih programa danas je mnogo lakše okušati se u animaciji nego što je to nekada bilo. Rekao bih da sam u animiranom filmu donekle slučajno završio, ali sam namjerno ostao.
Bljesak.info: Otkud crpiš inspiraciju?
Karačić: Inspiracija dolazi s radom. Nažalost, ništa ne dolazi preko noći. Stvaranje animiranog filma je dugotrajan proces te su potrebni dani rada da se prvobitna ideja iskristalizira a nakon toga dodatni mjeseci rada da se realizira. Bitna stvar je gledati radove i drugih autora jer svaki njihov rad nas širi i obogaćuje, a posljedično i inspirira.
‘The Book of Love’, spot za pjesmu s albuma “In2ition” koju 2Cellos izvode sa Zuccherom , Tvrtka Karačića osvojio je nagradu za najbolji videospot na Međunarodnom festivalu kratkog filma “The Unprecedented Cinema”, koji se održao u Maarduu i Tallinnu, Estonija. Spot za pjesmu “Il Libro Dell ‘Amore” 2Cellosa i Zucchera premijerno je pušten preko službenog kanala 2CellosVEVO i Sony Music Entertainmenta, a snimljen je ustvari zahvaljujući Karačićevom animiranom filmu “Do Svemira”.
Bljesak.info: Koliko su ti nagrade i priznanja koje si primio, u relativno kratkom razdoblju, dale poticaja za daljnji rad, i jesu li one ono što jednom grafičaru/animatoru ‘otvara’ vrata za daljnje projekte?
Karačić: Mislim da su nagrade sladak i motivirajući dio svakog stvaralaštva, međutim nikako ne i najbitniji. Slično kao u sportu, nekada mogu biti manje, a nekada više zaslužene. Ono što mi daje najveći poticaj je podrška meni bliskih osoba – djevojke, roditelja, sestre i brata. Osim u najbližima, podršku imam i u producentima (Panda Monk, Kadar, op.pr.), rodbini i prijateljima.
Bljesak.info: Tvoj posljednji projekt animirani film ‘Sinkronicitet’, u produkciji širokobriješke kuće Kadar, dobio je poticaj i od bh. Fondacije za kinematografiju?O kakvom projektu se radi?
Karačić: Iznimno mi je drago što je Fondacija za kinematografiju odlučila podržati ovaj projekt. Nažalost, dodijeljena sredstva nisu dostatna za realizaciju filma te se stoga nadamo da će film također biti rađen u hrvatskoj koprodukciji. Film prikazuje jedno malo seoce čiji su stanovnici povezani i savršeno usklađeni nizom zupčanika i kotačića. Taj idiličan sklad promatra jedan mladić čiji mehanizam neispravno funkcionira. Film će biti rađen u tehnici 2D računalne animacije i vjerujem da će gledateljima biti zanimljiv.
Bljesak.info: Uopće koliko je novca potrebno za izradu jednog kvalitetnog animiranog filma?
Karačić: Budžet za animirani film ovisi o tehnici animacije, njezinoj kompleksnosti, broju likova koji se pojavljuju i ostalim zahtjevima koje produkcija sa sobom nosi. U Hrvatskoj se uzima nekakav okviran iznos od 60-ak tisuća kn po minuti filma koji pokriva sve troškove od produkcije, postprodukcije, promidžbe, distribucije, itd., dok je u BiH taj iznos nešto manji.
Bljesak.info: Možeš li nam ukratko opisati proces nastanka jednog animiranog filma danas?
Karačić: Sve kreće od ideje. Iz ideje nastaje priča koja se dorađuje, pročešljava i prepravlja dok u potpunosti ne postane čvrsta. Iz priče nastaje scenarij, a iz njega knjiga snimanja koja je u animiranom filmu izuzetno bitna. Po knjizi snimanja se radi animatik, a na temlju njega se kreće s izradom filma. U autorskom animiranom filmu često jedna osoba preuzima na sebe više funkcija pa se dogodi da je redatelj ujedno i scenarist i animator tako da između navedenih faza nema strogih razgraničenja.
Bljesak.info:Kakav je plan za ‘Sinkonicitet’ ali i animirani film ‘Do svemira’ koji ćeš skoro privesti kraju?
Karačić: Nakon završetka, film šaljemo na domaće i međunarodne festivale. Konkurencija na festivalima je izuzetno velika, te se svaki ulazak na festival mjeri kao veliki uspjeh. Festivalski vijek filma iznosi odprilike dvije godine te nakon toga on obično postane dostupan na nekom od internetskih servisa. Na Hrvatskoj radioteleviziji emitira se emisija Animatik koja je posvećena animiranom filmu te se u njoj daje prostor domaćim autorima i domaćim filmovima. Koliko je meni poznato, slična emisija u BiH ne postoji.
Bljesak.info: Postoji li uopće scena animacije kod nas?
Karačić: U Hrvatskoj je stanje relativno dobro. Osim jake tradicije, Hrvatski audiovizualni centar godišnje potiče proizvodnju 10-12 animiranih filmova, postoji nekakva scena pa čak i mjesta gdje se animatori okupljaju. Osim toga, svake godine se pojavljuju novi mladi autori. U BiH situacija nije niti blizu toliko dobra te se samo kroz sustavno ulaganje može popraviti. Nekakva naznaka optimizma je to što je žiri ove godine izabrao četiri animirana filma koja će Fondacija za kinematografiju podržati.
Bljesak.info: Davne 1961. godine, u bivšoj zajedničkoj državi, dobili smo potvrdu za svoju animaciju. Mislim naravno na nagradu Oscar, dodijeljenu Dušanu Vukotiću, za film Surogat. Koliko je realno danas, ili u neko skorije vrijeme očekivati neku sličnu potvrdu za domaće autore?
Karačić: Vjerojatnost da se taj uspjeh ponovi je jako mala, međutim ne bih rekao da ona ne postoji. Možda se pojavi autor s jako dobrom pričom i originalnom realizacijom u tehnici koja ni na koji način nije inferiorna visoko budžetnim studijima.
Bljesak.info: Koliko domaća animacija uopće ide u korak s onim što radi svijet?
Karačić: Teško je pratiti ozbiljnu produkciju koja ima višestruko veći budžet posebice u kompjuterskoj animaciji. Ono što je zanimljivo jest to da su na festivalima podjednako zastupljeni animirani filmovi rađeni različitim tehnikama, od stop animacije pa do klasične ili 3D-a, tako da svake godine ispliva nekoliko jako dobrih filmova iz hrvatske produkcije koji se nađu u službenoj konkurenciji najjačih svjetskih festivala.
Bljesak.info: Možeš li nam izdvojiti neka za tebe značajna imena iz svijeta animacije?
Karačić: Jako nezgodno pitanje, ne znam… Sylvain Chomet, Tim Burton, Matt Groening i još mnogo drugih manje ili više poznatih autora. Od domaćih autora izbor nije ništa lakši… Od Grgića, Vukotića, Borde pa sve do Mihaljevića i mnogih drugih.
Bljesak.info: Za kraj, preporuka za neki dobar animirani film?
Karačić: Svima onima koji imaju volje malo proguglati preporučam kratke animirane filmove ‘Even Pigeons Go To Heaven’, ‘Fallen art’, ‘The Maker’ i ‘Balance’ a od domaćih film ‘Znatiželja’, ‘Krava na Mjesecu’, ‘Unplugged’ i naravno ‘Surogat’.